COM SÓN ELS TEXTOS PERIODÍSTICS?

ELS TEXTOS PERIODÍSTICS. 
COMENTARI DE TEXT. PERIÒDIC DIGITAL 

1. Caracterització del gènere
2. La temàtica i la selecció d'informació     
           
La proximitat al destinatari    
            El camp d'incidència,           
            L'interés humà,          
            La significació dels protagonistes
3. La presentació i la composició     
           
El principi de distribució en mòduls 
           
Principi de rellevància
4. Estructura del text periodístic        
            Els titulars.     
            El lead o entrada.      
            El cos o desenvolupament.
5. Estructures periodístiques  
            Estructura de piràmide invertida.      
            Estructura de relat.    
            Estructura dialogada.            
6. Aspectes verbals i recursos
            l'objectivitat,
            la claredat     
            la correcció.
7. Subgèneres periodístics
            7.1. Subgèneres informatius  
                      
Notícia
                       Reportatge objectiu
            7.2. Subgèneres d'opinió      
                       Article d'opinió          
                       Article de crítica        

                      
Cartes dels lectors/al director
                       Editorial
                       Entrevista
7.3.Subgèneres híbrids (informatius i d'opinió)         
            Crònica
           
Reportatge interpretatiu



1. Caracterització del gènere
És un gènere recent, aparegut al segle XIX, caracteritzat per la seua font de difusió: els mitjans de comunicació moderns i la premsa escrita. Alguns dels textos d'opinió es poden considerar periodisme literari atesa la seua elaboració formal i la presència del punt de vista subjectiu del periodista.
Es poden dividir en dos grans grups: els textos informatius, que tenen com a objectiu prioritari la transmissió d'informacions sobre persones, llocs, accions o esdeveniments; i els textos d'opinió o interpretatius, que no responen a les característiques pròpies de la informació, ja que pretenen divulgar idees i estan molt vinculats amb la creació personal. Els textos d'opinió tenen molts elements comuns amb els textos assagístics, i sovint es fa difícil destriar-los.


2. La temàtica i la selecció d'informació
La informació periodística busca, principalment, temes d'actualitat i d'interès general. El criteris per a seleccionar temes d'interès general solen ésser:
  • La proximitat al destinatari: es prefereixen esdeveniments que siguen més propers al públic en diversos aspectes (geogràfic, cultural, professional...).            

  • El camp d'incidència, o ressò públic dels fets, criteri mitjançant el qual se seleccionen els fets que afecten a un major nombre de receptors potencials.     

  • L'interés humà, que fa preferibles aquells esdeveniments que afecten els sentiments, els casos de conflictivitat social o política, o aquells que tenen més dramatisme.       

  • La significació dels protagonistes implicats en els fets: autoritats, personatges públics, etc.*La curiositat, que permet seleccionar fets que poden resultar inesperats, estranys o extravagants per al públic.    


3. La presentació i la composició
La composició dels diaris està determinada per dos principis:
  • El principi de distribució en mòduls independents: les informacions es distribueixen en unitats textuals (notícies, reportatges, anuncis,etc.) independents des del punt de vista informatiu. Alhora, aquestes unitats s'agrupen en seccions de caràcter temàtic, que poden ser fixes (internacional, esports, cartes al director,etc.) o variables (crítiques de llibres, ciència,etc.).        

  • Principi de rellevància: les informacions més rellevants es presenten destacades i diferenciades mitjançant procediments formals.
La presentació està marcada per elements formals que determinen la importància relativa d'unes informacions sobre les altres: la ubicació (primera pàgina/pàgines internes), l'espai (superfície ocupada: tota la pàgina, algunes columnes), i la tipografia (grandària i tipus, sobretot en els titulars).




4. Estructura del text periodístic
Pràcticament tots els gèneres periodístics presenten dues o tres parts diferenciades tipogràficament: el titular, el lead o entrada i el cos o desenvolupament.
El titular.         Apareix destacat formalment i pot tenir tres funcions diferents: delimitar el text
                       (funció d'obertura), oferir els aspectes més rellevants del text des del punt de
                       vista informatiu (funció de resum) i cridar l'atenció del lector (funció de captació
                       d'atenció).
Si apareix més d'un titular,     el principal rep el nom de títol, que acostuma a anar precedit
                                               de l'avanttítol (que pot afegir informació o precisar el
                                               contingut) i seguit del subtítol (que funciona com a sumari dels
                                               aspectes informatius més importants del text).
El lead o entrada.      És el primer mòdul del cos del text. Té una funció especial: oferir al                                           lector un resum més ampli del que ofereixen els titulars. Informa sobre
                                   els aspectes principals de l'esdeveniment.
El cos o desenvolupament. En el cos del text es desenvolupen els diferents components de
            continguts. Tret dels gèneres d'opinió, que es caracteritzen per la seua llibertat de
            composició, el cos dels discursos periodístics s'organitza també en mòduls.         Cadascun d'aquests mòduls desenvolupa un únic tema o subtema i esdevé una part
            del text bastant autònoma. Aquest tipus de composició permet ometre informació o
            intercalar-ne de nova sense alterar la comprensió de la resta de text.

5. Estructures periodístiques
El text periodístic es presenta organitzat segons estructures diferents que depenen de factors diversos, entre ells el gènere al qual pertanyen.
  • Estructura de piràmide invertida. És l'estructura més característica i consisteix a ordenar els diferents mòduls de continguts d'acord amb el criteri de rellevància. Així, el desenvolupament del text s'estén des del clímax, o mòdul de màxima rellevància informativa, a l'anticlímax, o punt de menor rellevància. Aquesta estructura és característica dels gèneres informatius, principalment de la notícia.  

  • Estructura de relat. És l'estructura que segueix un ordre cronològic i forma una estructura de relat. Aquest relat cronològic acostuma a alternar amb l'aparició d'elements descriptius, comentaris o opinions. L'estructura de relat és característica de la crònica.     

  • Estructura dialogada. Estructura en forma de diàleg, on l'entrevistador controla el desenvolupament del discurs, assignant torns i introduint temes. És característica de l'entrevista i d'alguns reportatges.
6. Aspectes verbals i recursos
L'ús de la llengua en la premsa tendeix a l'objectivitat, la claredat i la correcció.
L'objectivitat es reconeix per l'absència del subjecte en l'enunciat i per la recerca de credibilitat (dades, testimonis, xifres...).
La claredat es manifesta en el lèxic i en la sintaxi. El lèxic no ofereix dificultats de comprensió i, quan s'empren tecnicismes, estrangerismes o sigles, s'expliquen. La sintaxi tendeix a evitar la complexitat.
Pel que fa als recursos característics dels textos periodístics, cal assenyalar l’ús de diferents tipus de lletra i grandàries per destacar la informació i ressaltar-ne les parts, fins i tot. També sovint trobem fotos, peus de fotos, que reforcen la informació i permeten que el text guanye en claredat i precisió.
7. Subgèneres periodístics    

7.1. Subgèneres informatius

Notícia:
És un text breu d'informació sobre un fet d'actualitat recent. No conté opinions
            personals de l'autor. Forma el gruix principal dels escrits que trobem en la premsa
            escrita i respon a sis preguntes bàsiques: qui?, què?, quan?, on?, com? i per què?.
            Consta del titular, el subtítol (que inclouen el qui i el què), l'entrada (síntesi de les dades
            bàsiques) i el cos (exposició de les dades en ordre decreixent d'importància).

Reportatge objectiu:
Tracta sobre qualsevol tema -que pot no ser d'estricta actualitat- de
            manera documentada, perquè el periodista la considera d'interès general. És més
            extensa que la notícia i inclou elements com: valoracions de protagonistes o testimonis
            dels successos, detalls de xifres i dades, i textos complementaris (fotografies,
            esquemes, i altres tipus d'informació gràfica).          

7.2. Subgèneres d'opinió      

Article d'opinió: Escrit de persones que col·laboren esporàdicament i que expressen opinions,
            judicis, idees o comentaris personals sobre fets actuals o d'interès humà. També rep el
            nom d'article de col·laboració i, en funció de la seva distribució, de columna. Com que
            és subjectiu, està signat per l’autor/a.

Article de crítica: Ressenya informativa, interpretativa i avaluadora d'una obra publicada,
            exposada o representada en públic ( literatura, pintura, música, cinema..), segons el
            criteri de l'autor de l'article, amb la finalitat d'orientar el lector.

Cartes dels lectors/al director: Són escrits dels lectors, adreçats al director, que solen
            expressar opinions, comentaris, agraïments...sobre esdeveniments d'actualitat,
            qüestions personals, informacions o articles publicats en el diari. Acostumen a passar
            una censura prèvia, que únicament superen aquelles cartes que combreguen
            ideològicament amb el diari.

Editorial: Escrit sense signar que dóna opinió sobre la manera de pensar del diari en temes
            d'abast social. L'opinió coincideix amb la de la direcció del diari i orienta al públic lector.
            Si apareix signat, rep el nom d'article de fons.

Entrevista: És un diàleg extens i aprofundit entre un periodista i una persona coneguda. N'hi
            ha de dos tipus: les informatives, centrades en l'opinió de l'entrevistat sobre fets
            d'actualitat, la seua feina, etc, i les psicològiques, basades en la personalitat de
            l'entrevistat.

7.3.Subgèneres híbrids (informatius i d'opinió)

Crònica: Informació presentada per un corresponsal o un enviat especial que informa d'uns
            esdeveniments recents que s'analitzen, es valoren i s'interpreten. Es redacta en tercera
            persona i pertany a àrees més o menys específiques: esportiva, judicial, política, etc.
            La crònica fuig de l'estil neutre dels discursos informatius i empra els recursos
            lingüístics per tal de dotar la crònica d'amenitat, atractiu i, fins i tot, valor literari.

Reportatge interpretatiu: Inclou, com en la crònica, informació i opinió. És més freqüent en els             setmanaris especialitzats que en els diaris, on apareix de forma esporàdica. No
            interessa la immediatesa dels esdeveniments. Els més característics són fruit del
            "periodisme d'investigació": després d'un procés de documentació que pot ser llarg, el
            redactor ofereix les seues conclusions en forma d'un conjunt de tesis que es veuen
            reforçades per les dades objectives recollides.



Activitat – projecte
Feu grups de 4 per dissenyar el vostre periòdic digital. Heu de prendre diferents decisions abans de crear-lo (bloc, web, presentació amb hipervincles...): nom, imatge, estructura, temàtica de les notícies... Heu d’investigar sobre l’actualitat i elaborar textos periodístics sobre alguns dels temes, però també sobre la vostra realitat més pròxima. Cal que el periòdic tinga diferents seccions i que feu textos de diferents gèneres.
Es tracta d’un projecte col·laboratiu, per tant, no s’hi val treballar de manera individual i després fer una posada en comú, sinó que cal prendre decisions en conjunt.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada